Pages

Leave ur 'jejak' here :)

Saturday, April 16, 2011

pantang larang selepas makan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


i'm just finishing my lunch.. omaigod.. lunch ape waktu cemni kan? kalau kat uia skrg ni dah dinner dah. tapi tu la realiti.. wanita bekerjaya la katekan.. huhu. btw, korang da makan ke? nak story sket pasal apa yg tak patut buat lepas makan ni..

walaupun busy tahap langau punya hari ni, tadi ema sempat gak terjah dua-tiga belog kengkawan. tak lupa tau kat korang.. huhu. ekceli masa blogwalking tadi da jumpe da ada org buat entry pasal ni. tapi takpe la.. yg ni versi ema ok..

first thing first, jgn merokok. smokers biasanya takkan lepaskan peluang utk sedut menatang kejadah tu lepas makan kan? ema selalu perhatikan pak ucu ema, bekas perokok tegar. mmg habit dia camtu dulu. lepas makan rasa cam tak cukup kenyang kalo tak sedut sepam-dua.. (ayat ko..tak boleh blah..)

padahal nye.. kajian dah buktikan yg merokok sebatang je lepas mkn nih bersamaan merokok 10 btg. so, sape-sape yg rasa nak cukup kn anasir-anasir tak elok dlm tubuh badan dia n nak jimat duit, sila lah merokok lepas mkn. (klo pasal rokok je berbuih-buih mulut ko ceramah ek..)

yg kedua, jgn makan buah-buahan. ramai org da salah anggap kan. buat buah sbgai dessert. tp menyalahi akta pemakanan sihat tu. sepatut nye kene mkn buah ni 1-2 jam sblm mkn je. sebab nye, klo mkn buah lepas mkn akn membuatkn perut kamu dan kamu dan juga kamu dipenuhi angin. ada pahemm???

yg ketiga, jgn minum teh.. (yeay.. yg ni aku tgh buat skrg. nk buat cemane. dah tersalah order..) daun teh mempunyai kandungan asid yg saaaangat tinggi. so, klo minum lepas mkn akn membuatkan protein di dlm perut anda-anda semua mengeras dan susah nk dihadam. lepas ni ignore it ok. minum air suam sudaa..

yg keempat, jgn longgarkan tali pinggang anda, walaupun perut dah rasa senak gile and terasa mcm seluar dh makin mengembang, jgn bukak tali pinggang tu. tu tande nye kene stop mkn. nak jugak disumbat-sumbat sampai tercabut butang seluar ek..? kalau kome buat hal yg satu ni akan mmbuatkan usus-usus mekeme semua terbelit.. lepas tu cramp.. mcm perut i.. selalu cramp u.. pdhl tak pakai belt pon.

yg kelima, jgn mandi. rasa-rasa nye dlm byk-byk larangan ni yg ni je yg ema amalkan.. chop.. yg no-4 tu pon same la. sebab apa takleh mandi lepas makan? ramai yg tau sebab tanak bagi perut boncit kan? yg sebeno nya.. bila mandi ni darah akan lebih cendenrung mengalir ke bahagian kaki. so, kat perut tak sampai. susah la perut tu nak cerna makanan kan..?

yg keenam, jgn berjalan-jalan. jln-jln lepas makan akan buat perut anda susah nak serap seme nutrisi yg ada dlm makanan yg dah mekeme telan. so, jgn jalan ok. duduk diam-diam.

yg ketujuh, jgn tidur.. oyehh.. i like it. huhu.. walaupun bila perut penuh je mata pon nak dipenuhkan keinginannya, sila tahan dulu ok. tak bagus utk kesihatan. sebab bila da baring perut susah nak cerna makanan. so, mula terjadinye usus pecah, usus tersumbat, gastrik dan sebainya..

last but not least, walaupon kome dah kenyang bedehak.. jgn le sendawa kua-kuat. buruk beno rupenye. tambah-tambah g ank dara ni ha.. kalau nampak dek mak mentua.. kompem.. reject.. hehe yg ni tambahan ema je ok.

lagi pantang larang tambahan dlm makan-memakan ni:

jgn campurkan terlalu banyak jenis lauk dlm makanan. sebab nye sian kat perut tu na kene kuar kn enzyme banyak-banyak tuk proses makanan-makanan tuh. perut kita akn kuar kn satu jenis enzyme utk proses satu protein tau. thanks to sya my-junior-dorm-matte for this info.

lagi, jgn campurkan dua protein yg berbeza utk elakkan alergik, angin dan beberapa penyakit lain la. contohnye, makan ikan+sayur+daging+kerang = perut jam..

lagi.. korang search sendiri ek. ema nak balik dah. letih dah ni. + nak makan nasik pulak kat uma. nanti ema nak cite pasal metabolisme pulak la.. babai korang..




2 comments:

axelida said...

haha byk betol pantang larang kannnn... teh tu susah sket.. kadang siap oder teh ais lagi.. aduhhh

Emma said...

axelida; tau takpe.. maen belasah je..lepas tu guling2 sakit perut..

Bebudak comel

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KiraKira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers