Pages

Leave ur 'jejak' here :)

Sunday, December 12, 2010

Tebaloi Sarawak

Salam semua.. update ke berapa ntah hari ni. Ha.. macam ni la aku. Bila rajin boleh cecah 5 6 entry sehari. Tapi bila mood blogging tu tak datang + kerja yg menimbun mintak disiapkan.. satu entry pun tadak. Kali ni entry aku bukan lagi mengenai mana-mana contest. Tapi mengenai makanan. Ya kawan-kawan. Makanan. Utk pengetahuan semua. Saya yg keding ini sangat lah kuat makan.

Nak dijadikan cerita, pada weekend camni ramai la budak bilik aku yg balik ke rumah masing-masing. So, bila dah datang balik, macam-macam makanan la diorang bawak. So, malam ni perut aku memang full giler. Tapi for sure, Pukul 10 malam nanti perut aku akan bergendang lagi. Huhu.

Menu aku malam ni ialah.. Firstly, aku dah order Mee Goreng Mamak dari kafe Pak Cik kat blok E. Tapi rasa dia hampeh sket la. Tak la sodap sangat. Tapi, boleh la kan buat ngisi perut. Nak makan ni bukan boleh berkira sangat kan. Huhu. Utk sapa yg tak kenal mee goreng mamak tu apa tgk bawah ni haa...



Haa.. tu dia.. Tapi yang aku makan tadi tak la se'special' tu. Tauhu pun dia tak letak. Then bila dah habis separuh dari mee tu, Deena, aku punya ketua bilik bawak kuar mende ni pulak...



Pergh.. sedap siot. Rasa macam lapar lagi je tengok. Hehe. Gila punye selera makan. Biasa nye pulut kuning ni orang buat time kenduri kesyukuran @ ada tujuan je la kan. Tapi mak si Deena saje buat utk makan-makan. Sangat rajin kan. Tiba-tiba rasa rindu kat Puan Ummi pulak. Disebab kan kluar nye mende tu, mee yg still ada separuh aku past kan kat Lina soh habeskan. Lina kan suka amek berkat. So, no hal lah. Tapi sayang nye aku tak dapat makan daging sebab masalah tertentu la.. Kalau tak nanti berpinar mata aku. So, aku just makan pulut tu bersama awas-awas nye je. *zaza ajar aku panggil serdak rendang tu awas-awas.. aku baru tau..*

Tapi dua-dua makanan tu biasa je uols makan kan. Yg aku nak cite sebenar nye ialah yg nama nye Tebaloi. Makanan ni dari Sarawak. Bila aku google-google tiba-tiba terjumpak la pulak resepi dia. So, aku nak share la ni..

Bahan-bahan:

2 biji telur

700 gm tepung sagu
1 kilo kelapa parut (yg dibuang kulit ari)
500 gm gula
40 gm tepung kunyit (pewarna)

Pukul telur dan gula hingga kembang dan hancur. Masukkan nyiur,

tepung sagu, tepung kunyit dan kuar rata dan sebati. Canai adunan
diatas daun pisang nipis.

Bakar kali pertama:

bakar selama 4 – 5 minit dengan suhu 350 celcius (separuh masak)
keluarkan dan potong ikut saiz yg digemari.

Bakar kali kedua:

bakar selama 15 minit dengan suhu 180 celcius

Resepi ni ihsan dari sini. Mesti uols tertanya-tanya kan macam mana rupa bentuk mende alah ni. Ha.. cekidaut...





Haa.. ni la rupe nye.. Tapi yg aku makan tadi perisa pandan. So, Warna hijau la.. Kasi close up sikit...





Ni lah dia tebaloi nye.. Nanti korang try la rasa ye..


Nak dijadikan cerita lagi, malam ni we ols da plan nak buat discussion utk interview yg we ols kene buat. Tetiba, membe group aku lagi sorang ni bawak mende ni pulak..



Ha... tau tak mende tu apa? So, perut aku macam nak meletup dah hari ni. And sebagai akibat nye, dengan keadaan Nilai yg takde air ni, perut aku menggelegak nak keluarkan isi. Oh tidak!!!!! Tolong aku!!!!!

P/s: Budak aku dah bebel, dorang dok sibuk translate Muqabalah yg we ols kene buat, aku pulak sibuk men'update' blog. So, gotta go. Babai..

No comments:

Bebudak comel

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KiraKira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers